Σχόλια & κριτικές

ElenaZong. Ο τρόπος που η Ελληνίδα αυτή καλλιτέχνης εμψυχώνει τις επιφάνειες των έργων της, καθορίζει ρυθμούς και διακυμάνσεις περνώντας από ξεκάθαρα σήματα στους πιο ευαίσθητους μαιάνδρους της καλά καθορισμένης φόρμας, στη γραμμή την πιο συγκρατημένη, αυτός ο χώρος που το κάνει να ακτινοβολεί μ’ ένα φως πλούσιο σε παλμούς, η ευαισθησία που τέλος βάζει σε κάθε πράγμα, η ποίηση που πηγάζει από τις υπομονετικά επεξεργασμένες δημιουργίες της, τίποτα από αυτά που κάνει δεν μας αφήνουν αδιάφορους. Ακόμα και όταν θα θέλαμε ένα στυλ πιο καθορισμένο.

FrankElgar, Carreeour, 2 Μαρτίου 1966

 

Επίσης με ενοχλεί που οι συνάδελφοί μου δεν μίλησαν για την ElenaZong, μια από τις καλλίτερες ελληνίδες ζωγράφους αυτού του καιρού που εκθέτει στην GallerieMotte και που είναι λίγο συγγενής του Tobey με την ραφιναρισμένη τεχνική και την μυστική έκφραση των πραγμάτων.

Jean Bouret, Lettres Francaises, 24 Φεβρουαρίου 1966

 

Η ζωγράφος ElenaZongδημιουργεί ένα πυκνό χώρο στον οποίο αναπτύσσονται πολλαπλασιαζόμενες γεωμετρίες που βρίθουν και ξεχύνονται σε πολλαπλές υποδιαιρέσεις φανταστικών παραθέσεων και αποκαλύπτουν σε λεπτούς κραδασμούς ένα χρώμα πάντα ευαίσθητο.

Jean – Jacques Leveque, Information, 19 Φεβρουαρίου 1966

 

Η ElenaZong, η Ελληνίδα καλλιτέχνης, εκθέτει στην GallerieMotteένα σύνολο από πρόσφατες συνθέσεις της από τις οποίες πολλές είναι μεγάλου μεγέθους. Χρησιμοποιεί ζωντανά κόκκινα πορτοκαλιά και κίτρινα που δίνουν στον πίνακα μια λάμψη φωτεινής έντασης ισοδύναμης με το ελληνικό φως. Αφηρημένη στη φόρμα της δουλειάς της, υπάρχει εν τούτοις μια συνεχής αναφορά στα στοιχεία, όπως η βροχή ή οι εποχές, δραματικά ερμηνευμένες. Η κατασκευή αυτών των έργων, μέσα από τα οποία μοιάζει να κυκλοφορεί ένα εσωτερικό φως είναι εξαιρετικής ευαισθησίας.

Barnett Conlan, Pictures on Exhibit, Φεβρουάριος 1966

 

Σε σύγκριση με τα έργα του 1963-64, στην πρόσφατη παραγωγή της η ElenaZong παρουσιάζεται μια τάση να επανακτήσει προφανέστερα το αντικείμενο, τη φυσική πραγματικότητα.

Ξεκινώντας από μια λεπτομερή ανάλυση των ατμοσφαιρικών στοιχείων που την είχαν οδηγήσει σε μια φαινομενικά ολική αφαίρεση και μαζί σε μια μεγαλύτερη ένταση στυλιστική, η ElenaZong είναι σήμερα σε θέση να καλλιεργήσει με περισσότερη χάρη και άνεση τα φαντάσματα της μνήμης της.

Σ’ ένα λεπτότατο παιχνίδι αναλογιών και αναλύσεων, σύμφωνα με τη λειτουργία των αναμνήσεων που αποκαλύπτει κάθε δεδομένο νατουραλιστικό, αναδύονται από ένα αόριστο χώρο, τα οράματα τα αντικείμενα που σταμάτησε η διαπεραστηκότης της, μετασχηματισμένη από δω κι εμπρός σε σύμβολα.

Και είναι αυτό τελικά που συνδιαλέγεται σε μια αυτονομία φόρμας στα έργα της, έτσι γεμάτα από προσωπικές εξομολογήσεις.

Σωτήρης Μεσσήνης, Βενετία, Νοέμβριος 1964

 

Η τεχνική της ElenaZongπροκύπτει από επίμονες αναζητήσεις και δίνει μια εκπληκτική εντύπωση ακριβείας και πλούτου, ανάλυσης και έντονης ευαισθησίας.

Η επιφάνεια των έργων είναι δουλεμένη ολόκληρη κάποτε με λεπτές και μικρές πινελιές που εξασφαλίζουν ένα φωτεινό παλμό μιας εναλλασσόμενης εντάσεως.

Αυτή η γραφή μιας επιμελούς ηρεμίας, είναι αναστατωμένη από εκρήξεις μάλλον ορμητικές που η ηχώ τους μεταδίδεται πέρα από το κέντρο τους. Το έργο της ElenaZongμας αφορά σαν τεκμήριο περιπέτειας στα δεδομένα της μνήμης, της καταπίεσης του χρόνου και των συγκινησιακών λάμψεων, εξυπηρετημένων από μια διάλεκτο ζωγραφικής με απαιτήσεις.

Jean A. Mazoyer, Saint Germain en Laye, 13.11.65

 

 

Η Ελληνίδα ζωγράφος ElenaZong που δημιουργεί ένα χώρο εξαιρετικά έντονο μέσω εύπλαστων γεωμετρικών σχημάτων όπου υπεισέρχονται η ματιέρα και το φως.

Raymons Cogniat, Figaro, 2.7.64

 

… Αλλά εκτός της Biennale, η έκθεσις βρίσκει ακόμα ένα συμπληρωματικό χαρακτηριστικό ενδιαφέρον (δίπλα στην Academia) που η ζωγράφος ElenaZongπαρουσιάζει αφηρημένες συνθέσεις που μας εντυπωσιάζουν από μία ζωή εξαιρετικά ευαίσθητη, διαπεραστική, με παλμό, συνθέσεις εμπνευσμένες και παρά το στυλ των μικρών επαναλαμβανόμενων μοτίβων δεν είναι καθόλου στεγνές ή στείρες.

Hans Redeker, Amsterdam (Algemeen Handelsblad) 27.6.64