ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, 18.06.1996

"ΟΜΠΡΕΛΕΣ" ΤΟΥ ΖΟΓΓΟΛΟΠΟΥΛΟΥ
Η επανεγκατάσταση του έργου "Ομπρέλες" αλλά και ο δημιουργός του, γλύπτης Γιώργος Ζογγολόπουλος καθώς και ο καθοριστικός συντελεστής της επανεγκατάστασης, συλλέκτης, Πρόδρομος Εμφιετζόγλου, χειροκροτήθηκαν χθες από το φιλότεχνο κοινό της πόλης στον υπαίθριο χώρο περιοδικών εκθέσεων του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, που οργάνωσε χθες μια όμορφη εκδήλωση για την υποδοχή του.
Οι "Ομπρέλες" εκπροσώπησαν την Ελλάδα το 1993 στην 45η Biennale Βενετίας και στη συνέχεια παρουσιάστηκαν, με άλλα έργα του καλλιτέχνη από το ΜΜΣΤ μέχρι τον Ιανουάριο του '94. Το έργο κοσμούσε τον υπαίθριο χώρο του μουσείου επί δύο χρόνια μέχρι που μετακινήθηκε για να συμπεριληφθεί στην ιδιωτική συλλογή του κ. Εμφιετζόγλου.
Το ίδιο έργο, σύμφωνα με το "γλυπτικό δίκαιο", που αναγνωρίζει ως πρωτότυπα μέχρι και επτά έργα, βραβεύτηκε σε πανευρωπαϊκό διαγωνισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τώρα κοσμεί το κτίριο της Κοινότητας στις Βρυξέλλες. Τέλος, χάρη στην ευγενική προσφορά του κ. Εμφιετζόγλου, το τρίτο πρωτότυπο έργο κοσμεί και τον υπαίθριο χώρο του ΜΜΣΤ, συμπληρώνοντας την παρουσία του καλλιτέχνη στην πόλη μας μετά το γλυπτό της δυτικής εισόδου της ΔΕΘ και τα δύο του υπαίθριου χώρου του ΑΠΘ.
Παράλληλα, δικαιώνεται και ένας από τους βασικούς στόχους του ΜΜΣΤ, που είναι η παρουσίαση των εφαρμοσμένων δημιουργιών των καλλιτεχνών τόσο στον εθνικό όσο και στον διεθνή πολιτιστικό χώρο.
Από τους βασικότερους δημιουργούς - εφαρμοστές των νέων αντιλήψεων του 20ου αιώνα ο 93χρονος Γιώργος Ζογγολόπουλος, συνδυάζει την αισθητική αρμονία με μια ζώσα λειτουργική κίνηση, που μεταγγίζει ποιητικά στον θεατή την εγκεφαλική δημιουργία του γλύπτη.
Το νερό και το μέταλλο, τα ακτινωτά ημικύκλια και οι ευθείες της "ομπρέλας" αλλά και τα ίδια τα κενά της κατασκευής συνθέτουν μια δημιουργία που χαρακτηρίζεται από τη χάρη και την κομψότητα του αρχαιοελληνικού κάλλους και τη φρεσκάδα της πλέον σύγχρονης αντίληψης.

Εκεί, δίπλα στο έργο του και στους φίλους που συγκεντρώθηκαν για να τον τιμήσουν ο διεθνώς αναγνωρισμένος Έλληνας γλύπτης είπε στη "Θ":
"Ναι, είμαι πολύ ευχαριστημένος που βρίσκομαι εδώ, πάντοτε μου αρέσει να βρίσκομαι ανάμεσα σε φιλικά, συμπαθητικά πρόσωπα. Όσο για την επανεγκατάσταση του έργου, φυσικά και με ικανοποιεί το γεγονός. Πέρασε κάποιες περιπέτειες, ωστόσο αν σκεφτεί κανείς ότι όλη η ζωή είναι μια μεγάλη περιπέτεια, τότε και αυτό παίρνει το δικό του μερίδιο απ' αυτήν. Ζει".

Μπορείτε με δύο λόγια να μου πείτε ποια είναι η αφετηρία της καλλιτεχνικής δημιουργίας; Μελέτη, παρατήρηση, τεχνογνωσία, έμπνευση...
"Αυτό είναι ένα τεράστιο κεφάλαιο, που δεν μπορώ με λίγα λόγια να το απαντήσω. Μπορώ ωστόσο να πω ότι υπάρχουν πολλοί Έλληνες νέοι και σημαντικοί καλλιτέχνες, έχουν βρει την αφετηρία και την κατεύθυνσή τους. Αυτούς πρέπει να βοηθήσει η πολιτεία, για να σταθούν. Δεν γεννιούνται όλοι πλούσιοι και ο δρόμος γι' αυτούς είναι δύσκολος. Θυμάμαι τον εαυτό μου πως ξεκίνησα στο Πολυτεχνείο, μ' ένα πορτοκάλι και τέλος πάντων, δύσκολα χρόνια...".

Ποια είναι η γνώμη σας για τη συμβολή των συλλεκτών στην Τέχνη;
"Εντάξει, αν κάποιος μπορεί να κάνει τον εαυτό του συλλέκτη, έχει καλώς. Συγκεντρώνει έργα και τα αξιοποιεί, αρκεί να μπορεί να τα αξιολογεί. Να φτάνει δηλαδή στο ξεκαθάρισμα".

Μπορούν να επηρεάσουν τα ρεύματα;
"Όχι, δεν μπορούν να επηρεάσουν σ' αυτό το βαθμό. Τα ρεύματα ακολουθούν τη δυναμική της εποχής. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που συμβάλλουν και δεν είναι μια σταθερά στην οποία μπορεί κανείς να αναφερθεί".