Βιογραφικό

Βιογραφικό

Image
Image
  • Ελένη Πασχαλίδου – Ζογγολοπούλου
    (Κωνσταντινούπολη 1909 – Αθήνα 1991)
  • Η Ελένη Πασχαλίδου – Ζογγολοπούλου...

    ...γεννήθηκε στο Μόδι της Μικράς Ασίας στις 26 Οκτωβρίου 1909 και ήταν κόρη του επιχειρηματία Κωνσταντίνου Πασχαλίδη και της Δέσποινας Παππά, κατασκευάστριας κούκλας.

    Μεγάλωσε σε ένα αστικό οικογενειακό περιβάλλον στην Κωνσταντινούπολη όπου η αγάπη για τις Τέχνες και τα Γράμματα ήταν αξία που ενστερνίστηκε τόσο η Ελένη όσο και οι τρεις μικρότερες αδελφές της Δανάη Πασχαλίδου–Νικολαϊδη, Λίλη Πασχαλίδου–Θεοδωρίδου, Αλεξάνδρα Πασχαλίδου-Μωρέτη.

    Η Ελένη από μικρή ηλικία αγαπούσε τη ζωγραφική, ενώ η μητέρα της η οποία ζωγράφιζε ερασιτεχνικά ήταν εκείνη που επηρέασε αργότερα την Ελένη να ασχοληθεί επαγγελματικά με τη ζωγραφική.

    Άλλωστε, το οικογενειακό περιβάλλον της Ελένης είχε μια παράδοση στις Τέχνες η οποία περνούσε από γενιά σε γενιά. Η δική της γενιά με 56 πρώτα ξαδέρφια, έδωσε πολλούς καλλιτέχνες οι γνωστότεροι από τους οποίους ήταν ο γλύπτης Γιάννης Παππάς και οι ζωγράφοι Ελένη Παγκάλου και Ανδρέας Βουρλούμης.

  • Στο Ζάππειο Παρθεναγωγείο Κωνσταντινουπόλεως

    ...όπου ξεκίνησε ως μαθήτρια, δέχθηκε ερεθίσματα από ένα πλούσιο πολιτιστικά περιβάλλον με σημαντικά έργα τέχνης, το οποίο τη βοήθησε να καλλιεργήσει το αισθητικό και καλλιτεχνικό της κριτήριο.

    Στο τέλος των γυμνασιακών σπουδών της είχε ήδη αποφασίσει να ασχοληθεί με τη ζωγραφική. Η γνώση τριών ξένων γλωσσών -της Γαλλικής, της Ιταλικής και της Αγγλικής- απετέλεσε πολύτιμο εφόδιο στην πορεία της.

    Το 1922 η οικογένεια της Ελένης άφησε την Κωνσταντινούπολη με αρχικό σταθμό τη Βάρνα της Βουλγαρίας, μετέπειτα τη Θεσσαλονίκη και τέλος την Αθήνα όπου και εγκαταστάθηκαν οριστικώς το 1925...

    Αναλυτικό βιογραφικό σημείωμα >>

Βραβεία & διακρίσεις

Βραβεία & διακρίσεις

1937 Αργυρό μετάλλιο στη Διεθνή Έκθεση στο Παρίσι.

1939 Τιμητικό δίπλωμα για το διακοσμητικό πανό στο ελληνικό περίπτερο στην Διεθνή Έκθεση της Νέας Υόρκης – ΗΠΑ

Σχόλια & κριτικές

Σχόλια & κριτικές

Frank Elgar, Carreeour, 2 Μαρτίου 1966

ElenaZong. Ο τρόπος που η Ελληνίδα αυτή καλλιτέχνης εμψυχώνει τις επιφάνειες των έργων της, καθορίζει ρυθμούς και διακυμάνσεις περνώντας από ξεκάθαρα σήματα στους πιο ευαίσθητους μαιάνδρους της καλά καθορισμένης φόρμας, στη γραμμή την πιο συγκρατημένη, αυτός ο χώρος που το κάνει να ακτινοβολεί μ’ ένα φως πλούσιο σε παλμούς, η ευαισθησία που τέλος βάζει σε κάθε πράγμα, η ποίηση που πηγάζει από τις υπομονετικά επεξεργασμένες δημιουργίες της, τίποτα από αυτά που κάνει δεν μας αφήνουν αδιάφορους. Ακόμα και όταν θα θέλαμε ένα στυλ πιο καθορισμένο.

Jean Bouret, Lettres Francaises, 24 Φεβρουαρίου 1966

Επίσης με ενοχλεί που οι συνάδελφοί μου δεν μίλησαν για την ElenaZong, μια από τις καλλίτερες ελληνίδες ζωγράφους αυτού του καιρού που εκθέτει στην GallerieMotte και που είναι λίγο συγγενής του Tobey με την ραφιναρισμένη τεχνική και την μυστική έκφραση των πραγμάτων.

Jean – Jacques Leveque, Information, 19 Φεβρουαρίου 1966

Η ζωγράφος ElenaZongδημιουργεί ένα πυκνό χώρο στον οποίο αναπτύσσονται πολλαπλασιαζόμενες γεωμετρίες που βρίθουν και ξεχύνονται σε πολλαπλές υποδιαιρέσεις φανταστικών παραθέσεων και αποκαλύπτουν σε λεπτούς κραδασμούς ένα χρώμα πάντα ευαίσθητο.

Barnett Conlan, Pictures on Exhibit, Φεβρουάριος 1966

Η ElenaZong, η Ελληνίδα καλλιτέχνης, εκθέτει στην GallerieMotteένα σύνολο από πρόσφατες συνθέσεις της από τις οποίες πολλές είναι μεγάλου μεγέθους.

Χρησιμοποιεί ζωντανά κόκκινα πορτοκαλιά και κίτρινα που δίνουν στον πίνακα μια λάμψη φωτεινής έντασης ισοδύναμης με το ελληνικό φως. Αφηρημένη στη φόρμα της δουλειάς της, υπάρχει εν τούτοις μια συνεχής αναφορά στα στοιχεία, όπως η βροχή ή οι εποχές, δραματικά ερμηνευμένες.

Η κατασκευή αυτών των έργων, μέσα από τα οποία μοιάζει να κυκλοφορεί ένα εσωτερικό φως είναι εξαιρετικής ευαισθησίας.

Σωτήρης Μεσσήνης, Βενετία, Νοέμβριος 1964

Σε σύγκριση με τα έργα του 1963-64, στην πρόσφατη παραγωγή της η ElenaZong παρουσιάζεται μια τάση να επανακτήσει προφανέστερα το αντικείμενο, τη φυσική πραγματικότητα.

Ξεκινώντας από μια λεπτομερή ανάλυση των ατμοσφαιρικών στοιχείων που την είχαν οδηγήσει σε μια φαινομενικά ολική αφαίρεση και μαζί σε μια μεγαλύτερη ένταση στυλιστική, η ElenaZong είναι σήμερα σε θέση να καλλιεργήσει με περισσότερη χάρη και άνεση τα φαντάσματα της μνήμης της.

Σ’ ένα λεπτότατο παιχνίδι αναλογιών και αναλύσεων, σύμφωνα με τη λειτουργία των αναμνήσεων που αποκαλύπτει κάθε δεδομένο νατουραλιστικό, αναδύονται από ένα αόριστο χώρο, τα οράματα τα αντικείμενα που σταμάτησε η διαπεραστηκότης της, μετασχηματισμένη από δω κι εμπρός σε σύμβολα.

Και είναι αυτό τελικά που συνδιαλέγεται σε μια αυτονομία φόρμας στα έργα της, έτσι γεμάτα από προσωπικές εξομολογήσεις.

Jean A. Mazoyer, Saint Germain en Laye, 13.11.65

Η τεχνική της ElenaZongπροκύπτει από επίμονες αναζητήσεις και δίνει μια εκπληκτική εντύπωση ακριβείας και πλούτου, ανάλυσης και έντονης ευαισθησίας.

Η επιφάνεια των έργων είναι δουλεμένη ολόκληρη κάποτε με λεπτές και μικρές πινελιές που εξασφαλίζουν ένα φωτεινό παλμό μιας εναλλασσόμενης εντάσεως.

Αυτή η γραφή μιας επιμελούς ηρεμίας, είναι αναστατωμένη από εκρήξεις μάλλον ορμητικές που η ηχώ τους μεταδίδεται πέρα από το κέντρο τους. Το έργο της ElenaZongμας αφορά σαν τεκμήριο περιπέτειας στα δεδομένα της μνήμης, της καταπίεσης του χρόνου και των συγκινησιακών λάμψεων, εξυπηρετημένων από μια διάλεκτο ζωγραφικής με απαιτήσεις.

Raymons Cogniat, Figaro, 2.7.64

Η Ελληνίδα ζωγράφος ElenaZong που δημιουργεί ένα χώρο εξαιρετικά έντονο μέσω εύπλαστων γεωμετρικών σχημάτων όπου υπεισέρχονται η ματιέρα και το φως.

Hans Redeker, Amsterdam (Algemeen Handelsblad) 27.6.64

… Αλλά εκτός της Biennale, η έκθεσις βρίσκει ακόμα ένα συμπληρωματικό χαρακτηριστικό ενδιαφέρον (δίπλα στην Academia) που η ζωγράφος ElenaZongπαρουσιάζει αφηρημένες συνθέσεις που μας εντυπωσιάζουν από μία ζωή εξαιρετικά ευαίσθητη, διαπεραστική, με παλμό, συνθέσεις εμπνευσμένες και παρά το στυλ των μικρών επαναλαμβανόμενων μοτίβων δεν είναι καθόλου στεγνές ή στείρες.

Φωτογραφίες

Φωτογραφίες